Redirect Code

Page has moved

Redirector Code

دانشجویان رشته ادبیات عرب دانشگاه تهران ورودی 1387

اهداف نهضت عاشورا 2
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ دی ۱۳۸٧
 

٢.اصلاح

جامعه ای که از معیارهای اصیل دین و ملاک های ارزشی فاصله بگیرد فساد در پیکره ی آن ریشه می دواند و روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی و آنچه میان حاکم و ملت پیش می آید دچار انحراف از صراط مستقیم می شود. گسترش بی بند و باری و رواج ظلم و حاکمیت پول و حیف و میل بیت المال مسلمین و تعرض بی مورد نسبت به زندگی و مال و جان مسلمانان و نبودن امنیت و عدالت گوشه ای از این فساد اجتماعی است.

راه فساد زدایی نیز اقدام های اصلاحی برای متقاعد کردن مسئولان به رفتار عادلانه و اجرای دقیق قانون و عمل به کتاب و سنت است. این نوعی حرکت اصلاحگرانه است که امام حسین نیز در نهضت خویش آن را دنبال می کرد و بر اوضاع نابسامان اجتماع صحه نمی گذاشت و مهر سکوت برلب نمی زد. 


سیدالشهدا در سخن معروف خویش به این هدف اصلاحی اشاره فرموده است خروج خویش را با انگیزه ی طلب اصلاح در امت پیامبر معرفی کرده است :"و انما خرجت لطلب الصلاح فی امه جدی"

در سخن دیگر نیز حرکت خویش را نه بر اساس نزاع قدرت یا سلطه جویی یا ذنیا طلبی بلکه برای آشکار ساختن معالم دین و اظهار اصلاح در شهرها و امنیت یافتن مظلومان و عمل به فرایض و سنن و احکام الهی دانسته است :"...و لکن لنری المعالم من دینک و نظهر الصلاح فی بلادک..."

این اصلاحگری هم شامل شیوه های رفتاری حکومت جائر و مسئولان می شود هم خصلت ها و عملکرد مردم و امت را در بر می گیرد.

ترغیبی که امام حسین (ع) در یکی دیگر از خطبه هایش جهت فداکاری و جانبازی دارد همراه با ترسیمی از اوضاع اجتماعی آن روز است که :آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل اجتناب نمی گردد پس در چنین شرایطی باید مومن (با مبارزه اش) مشتاق دیدار خدا باشد چرا که زندگی در چنین دوره ای مایه ی ننگ و عسرت است و مرگ سعادت است.

قیام اصلاحی اباعبدالله الحسین (ع) ریشه در نهضت های اصلاحی انبیا داشت و او وارث خط صلاح و اصلاح پیامبران بود و در این راه جان داد تا مفاسد برچیده شود. این مسئله  را از زبان حضرت امام خمینی (ره) بشنویم که فرمود:"تمام انبیا برای اصلاح جامعه آمده اند تمام و همه ی آنها این مسئله را داشتند که فرد باید فدای جامعه شود ...سیدالشهدا (ع) روی همین میزان آمد رفت و خودش و اصحاب و انصار خویش را فدا کرد که فرد باید فدای جامعه بشود و جاکعه باید اصلاح بشود."

امام امت که قیام خویش را در همین راستا می دانست و با الهام از نهضت عاشورا بر ضد طغیان طاغوت و مفاسد اجتماعی و نابسامانی ها قیام کرد به پیوند این حرکت با قیا عاشورا این چنین اشاره می کند:"سیدالشهدا (ع) وقتی می بیند که یک حاکم ظالمی جائری در بین مردم دارد حکومت می کند تصریح می کند حضرت اگر کسی ببیند که حاکم جائری در بین مردم حکومت می کند ظلم دارد به مردم می کند باید در مقابلش بایستد و جلوگیری کند هر قدر که می تواند با چند نفر با چندین نفر که در مقابل آن لشکر هیچ نبود لکن تکلیف بود آنجا که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا این که این امت را اصلاح کند تا اینکه این علم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد ...همه چیزهای خودش را داد برای اسلام . مگر ما و خمن ما رنگین تر از خون سید الشهدا است چرا بتریسم از اینکه خون بدهیم یا اینکه جان بدهیم"

اصلاح جامعه از بعد مبانی اعتقادی و خصلت های اخلاقی و حاکم ساختن معیارهای ارزشی و ترویج فرهنگ دینی و مبارزه با خرافات و بدعتها و ستمها به نحوی در همان مفهوم بدعت ستیزی و پیام احیاگری هم می گنجد که در آن محور بیشتر مورد دقت و کاوش قرار گرفته است و امام حسین (ع) بعدی از اصلاح طلبی خویش را بر مبنای احیای کتاب و سنت و زدودن بدعت و جاهلیت از افکار و اعمال مردم بر می شمارد.

ادامه دارد.....