Redirect Code

Page has moved

Redirector Code

دانشجویان رشته ادبیات عرب دانشگاه تهران ورودی 1387

استاد شهریار-بزرگداشت شعر و ادب پارسی
نویسنده : مبینا - ساعت ٥:٥۳ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٧ شهریور ۱۳۸٩
 

باسلام خدمت همکلاسی های خوب. روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی رو به همه ی ادب دوستان تبریک میگم.

Shahriyar - Tabrizu.jpgسید محمدحسین بهجت تبریزی-متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده‌است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. در ایران روز درگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. از جملهٔ غزل‌های معروف او می‌توان به علی ای همای رحمت و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

مجموعهٔ تلویزیونی شهریار که به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و در آن جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است، در سال ۱۳۸۶ از طریق شبکهٔ دوم سیما به نمایش درآمد و از جانب مردم مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

شهریار به‌سال ۱۲۸۵ در شهر تبریز متولد شد. دوران کودکی را در روستای مادری‌اش -قیش‌قورشاق- و روستای پدری‌اش -خشگناب- در بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد در شرق استان آذربایجان شرقی سپری نمود. پدرش حاج میرآقا خشگنابی نام داشت که در تبریز وکیل بود. پس از پایان سیکل اول متوسطه در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامهٔ تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسهٔ دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشتهٔ پزشکی ادامهٔ تحصیل داد.

حدود شش ماه پیش از گرفتن مدرک دکتری به‌علت شکست عشقی و ناراحتی خیال و پیش‌آمدهای دیگر ترک تحصیل کرد. پس از سفری چهارساله به خراسان برای کار در ادارهٔ ثبت اسناد مشهد و نیشابور، شهریار به تهران بازگشت. در سال ۱۳۱۳ که شهریار در خراسان بود، پدرش حاج میرآقا خشگنابی درگذشت. او به‌سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد. دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکدهٔ ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا نمود.

در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۰ اثر مشهور خود -حیدربابایه سلام- را می‌سراید. گفته می‌شود که منظومهٔ حیدربابا به ۹۰ درصد از زبان‌های اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ترجمه و منتشر شده‌است. در تیر ۱۳۳۱ مادرش درمی‌گذرد. در مرداد ۱۳۳۲ به تبریز آمده و با یکی از بستگان خود به‌نام «عزیزه عمیدخالقی» ازدواج می‌کند که حاصل این ازدواج سه فرزند -دو دختر به نام‌های شهرزاد و مریم و یک پسر به نام هادی- می‌شود.

شهریار پس از انقلاب ۱۳۵۷ شعرهایی در مدح نظام جمهوری اسلامی و مسئولین آن -از جمله روح‌الله خمینی٠ سید علی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی- سرود که این اشعار پس از مرگ وی انتشار یافتند. وی در روزهای آخر عمر به‌دلیل بیماری در بیمارستان مهر تهران بستری شد و پس از مرگ در ۲۷ شهریور۱۳۶۷بنا به وصیت خود در مقبرةالشعرای تبریز مدفون گشت.


 
 
قرآن ما را آتش زدید، ما تمام دنیایتان را آتش می زنیم!
نویسنده : منتظر المهدی(عجل الله) - ساعت ٩:۳٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ شهریور ۱۳۸٩
 

ما برعکس شما انسان نمایان، انجیل و تورات را آتش نمی زنیم، گرچه آنقدر عهد قدیم و جدیدتان را با خواب و خیالتان آغشته اید که دیگر چیزی از آنها برای آتش زدن باقی نمانده است! چیزی از آنها باقی نمانده است جز ترانه ای برای یکشنبه های کلیسایتان.

ما انجیل و تورات را نمی سوزانیم، چرا که ما فریب شما مسیحی نما ها را نمی خوریم و می دانیم که شما همان صهیونیستهای خالص هستید و می خواهید در آب گل آلود دعوای مسیحی-مسلمان ماهی خود را از آب بیرون بکشید.

ما انجیل و تورات سوزی راه نمی اندازیم، چرا که شما ابلهان مدرن مدتهاست که آنها را به موزه های تاریختان سپرده اید. اصلا شما را چه به قرآن؟ شما را چه به انجیل؟ شما را چه به تورات؟ شما بهتر است برای همان هری پاترتان صفهای چند صد کیلومتری بکشید!

ما انجیل و تورات را نمی سوزانیم، چرا که می دانیم اگر انجیل، انجیل بود و تورات، تورات، آن وقت آن انجیل و تورات حقیقی به شما اجازه چنین گستاخی کثیفی را نمی داد.

ما انجیل و تورات را نمی سوزانیم،

ما اعلامیه حقوق بشر را می سوزانیم، همان اعلامیه ای که به شما حق می دهد قرآن ما را بسوزانید.

ما اعلامیه حقوق بشری را می سوزانیم که به شما حق می دهد در راستای آزادی بیان از پیامبر ما کاریکاتور بکشید و بعد آن زن آلمانی به آن کاریکاتوریست شلوار قرمزی جایزه آزادی بیان و حقوق بشر بدهد!

ما اعلامیه حقوق بشری را می سوزانیم که به شما حق می دهد درهای دانشگاههای مدرنتان را به روی خواهران محجبه ما ببندید. این می شود که چند حیوان مدرن می شوند محصول دانشگاههایتان که اوج فهمشان از مشکلات جهان می شود سوزاندن قرآن!

ما اعلامیه حقوق بشری را می سوزانیم که به شما حق می دهد خون برادران ما را وِتو کنید، غزه ما را محاصره کنید.

ما اعلامیه حقوق بشری را می سوزانیم که به شما اجازه می دهد در خاک خودتان برجهای دوقلو را با برپسب القاعده فرو بریزید و بعد تمام مسلمانان را بخاطر این خودزنیتان مورد تهاجم قرار می دهید، نه خیر، بن لادن دست پخت بوش است نه حاصل قران!

ما اعلامیه حقوق بشری را می سوزانیم که مثل اسرائیل متولد 1948 است. حقوق بشری که همبازی اسرائیل است و فقط جایی کارایی دارد که پتکی باشد برای دشمنان اسرائیل.

ما اعلامیه حقوق بشری را می سوزانیم که منطقش این است: چون هیتلر یهودیها را کشت پس فلسطینیها تروریستند و بایست 78 درصد از سرزمین خود را در به یهودیهای مظلوم و فلک زده اختصاص دهند!

ما اعلامیه حقوق بشری را می سوزانیم که بر اساس آن همه مسلمانان تروریستند و هر کس مسلمانان را بکشد ضد تروریسم! ما را می کشید و به خود مدال افتخار مبارزه با تروریست می دهید؟!

ما اعلامیه حقوق بشری را می سوزانیم که جایزه صلح نوبلش را به شیمون پرز می دهد، شیمون پرزی که کوچکترین افتخارش کشتار مردم قانا در 1996 است.

اصلا ما از این به بعد تمام نقشه هایی که در آن به جای فلسطین نوشته شده اسرائیل را می سوزانیم. آری «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.» بدبختی ما از آنجا آغاز شد که برای نشان دادن ژست «گفتگوی تمدنهایمان» حضرت روح الله را سانسور می کنیم. حال آنکه خود آنها به کمتر از «جنگ تمدنهای هانتینگتون» راضی نمی شوند.

از این به بعد ما نیز باید روزی در سال را «روز اسرائیل سوزی» بنامیم. ما اسرائیل را می سوزانیم چرا که تا اسرائیل هست اعلامیه حقوق بشر هست و تا اعلامیه حقوق بشر هست توجیه برای کشتار و اهانت به مسلمانان هست.


 
 
دانلود چند فایل مفید
نویسنده : امین - ساعت ۱٢:٥۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٩ شهریور ۱۳۸٩
 

 

 

دانلود تاریخ الآداب العربیة نوشته لوئیس اب شیخو (همین بنده خدایی که کتاب

مجانی الحدیثة رو ازش می خونیم)

لینک دانلود

دانلود شرح زوزنی بر معلقات سبع (که فکر می کنم قبلا هم گذاشته باشمش ولی برای دسترسی راحتتر دوباره قرارش می دم)

لینک دانلود

دانلود البلاغة الواضحة نوشته علی الجارم و مصطفی امین ( احتمال میدم این کتاب رو برای بلاغت باید پاس کنیم و فکر میکنم منبع کنکور فوق لیسانس هم باشه)

لینک دانلود

دانلود معجم المطبوعات العربیة

لینک دانلود

 

 

 


 
 
عیدانه
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ۸:٤٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸٩
 

دلم تنگ است و دلتنگ اند دلتنگان و دل ریشان

شب عید است، لبخندی بزن، مولای درویشان!

اگــــر هــــمــــسو نمیگردند با فریــــادهـــای تو

نــــمــیـــگریــند دل ریشان، نمیچرخند درویشان

هــــنــــوز آن سـوی دنیا قدر خوبی را نمیفهمند

فـــراوانـــانــند بـــدخواهان و بسیــارند بدکیشان

رهــــا از خـود شدم آن قدر این شبها که پنداری

نـــه بـــا بیگانـــگانم نسبـتی باشد نه با خویشان

بـه مـرگ زندگی!... من مرگ را هم زندگی کردم

جـــدا از زنـــدگـــانی کــــردن ایـن مرگ اندیشان

شــــب عــید است لــبخندی بزن تا عید فطر من

تـــبــــســــم عـــیدی من باد، بادا عیدی ایشان

**************************************

السلام.

ده دقیقه ای میشود که اخبار رویت "هلال شوال" مسجل شده اما رسانه ها هنوز اعلام نکرده اند!

بنابر این عیدتان مبارک.

این رمضان هم رفت و حسرت لحظات نابی که قدرش را نداستیم بر دل ماند.

امشب و فردا فرصت خوبی برای استجابت دعاست.خوب است دعاکنیم که این آخرین رمضانمان نباشد و همچنین از خدا بخواهیم که با لطفش، سختی ها را آسان گرداند، انشاءالله.

ضمنا دوستان نویسنده! شاید بهره مندی بیشتر و اولویت داشتن عبادات بر سایر اعمال در ماه مبارک، توجیه خوبی برای کم کاری این مدتمان باشد، اما توجه داشته باشید که با رسیدن عید فطر باب توجیهاتمان بسته شد....!


 
 
نقدینه وفا
نویسنده : امین - ساعت ٢:٢٧ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٧ شهریور ۱۳۸٩
 

      در دل همان محبت پیشینه باقی است

آن آرزو که بود در این سینه باقی است

 

باز آ و حسن جلوه ده و عرض ناز کن

کان دل که بود صاف چو آیینه باقی است

 

از ما فروتنی است، بکش تیغ انتقام

با خاطر شریفت اگر کینه باقی است

 

نقدینه ی وفاست همان بر عیار خویش

قفلی که بود بر در گنجیه باقی است

 

وحشی اگر ز کسوت رندی دلت گرفت

زهد و صلاح و خرقه ی پشمینه باقی است



 
 
آئین دوستی در کلام امیر
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ٢:٥٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٩ شهریور ۱۳۸٩
 

پیش نوشت: تصمیم گرفتم به جای استفاده از عکس و شعر و قطعه ادبی،چند روایت کاربردی درباره دوستی و رفاقت از منظر حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) قرار دهم.از آنجائیکه معمولا دوستان در بسیاری از رفتارها و اعمال، دخیل هستند، لزوم شناخت دوست واقعی اهمیت فراوانی می یابد. به امید اینکه با مدد مولا،در انتخاب دوستان واقعی موفق باشیم! 

(البته لازم به توضیح است که این تصمیم، نفی سلایق دیگر دوستان را در پی ندارد!

مسلما انواع دیگر مطلب نیز مخاطب خاص خود را دارد.)

 

* ایّاکَ ان تُحِبَّ اَعداءِ اللّه ِ او تُصْفِیَ وُدَّک لِغَیْرَ اَولیاءِ اللّه فاِنّ مَنْ احبَّ قوما حُشِرَ مَعَهُمْ؛ مبادا دشمنان خدا را دوست بداری یا دوستی خودت را برای غیر دوستان خدا بذل کنی؛ چرا که هر کس طایفه ای را دوست بدارد با آنها در قیامت محشور می شود.

* تُمَسِّکْ بِکُلِّ صدیقٍ افادک نکبَةُ الشدّةِ؛ چنگ به دامن دوستی بزن که در سختی به تو کمک کند.

* صَدیقُ الاحمقِ فی تَعبٍ؛ آن که با کم عقل دوستی کند، همیشه در رنج است.

* ایّاکَ و مُصادِقَةَ الاحمقِ فاَنّه یُریدُ ان یَنْفَعَکَ فیُضرَّکَ؛ از دوستی با احمق بپرهیز؛ زیرا او وقتی می خواهد به تو نفع برساند ضرر می رساند.

* ایّاکَ و مُصادِقَةَ البخیلِ فانّه یَقْعُدُ عنکَ احوَجَ ما تکوُنُ اِلَیهِ؛ از دوستی با فردبخیل بپرهیز؛ چون در آن موقعی که به او نیاز داری از یاری تو خودداری می کند.

* ایّاک و مُصادَقَةَ الکذّابِ فانّه یُقَرَّبُ علیکَ البعیدَ و یُبَعَّدُ علیک القریبَ؛ از دوستی با کسی که بسیار دروغ می گوید پرهیز کن؛ زیرا چنین انسانی دور را برای تو نزدیک و نزدیک را دور وانمود می کند

* عِنْدَ زوالِ القُدرَةِ یتبیَّنُ الصَّدیقُ مِنْ العَدُوِّ؛ در موقع از دست رفتن قدرت دوست از دشمن تمییز داده می شود.

* فی الشِّدَّةِ یُخْتَبرُ الصَّدیقُ؛ در سختی دوست آزموده می شود.

* مِنْ عَلامَةِ الشِّقاغِشُّ الصَدیق؛ فریب دادن دوست نشانه شقاوت اوست.

* لا تدومُ مع الغَدْرِ صُحْبَتُ خلیلٍ؛ با فریب و نیرنگ دوستی دوام پیدا نمی کند.

* اِغْتَفِرْ زَلَّةَ صَدیِقِکَ؛ از لغزش دوستت چشم پوشی کن.

* کُلُّ موَدَّةٍ مَبْنیَّةٍ علی غیرِ ذاتِ اللّه ِ ضلالٌ؛ هر دوستی که بر اساس غیر انگیزه الهی تحقق یابد گمراهی است.

* اذِا اَحْبَبْتَ فَلاتُکْثِرْ؛ چون دوستی می کنی زیاده روی مکن.

* وادّوا مَنْ تُوادوّنَهُ فی اللّه ِ و ابْغِضُوا من تَبْغُضُونَهُ فی اللّه سُبحانه؛ هر کسی را که دوست دارید برای خدا دوست بدارید و هر کس را دشمن می دارید برای خدا دشمن بدارید (دوستی ودشمنی شما برای خدا باشد.)

* لا یکونُ الصّدیقُ صدیقا حتّی یَحْفَظَ اَخَاهُ فی غَیْبَتِهِ و نِکْبَتِهِ وَ وفاتِهِ؛ دوست، دوست نخواهد بود مگر آن که حق برادری را درباره او در نبوداش و در زمان رنج و سختی و بعد از وفاتش رعایت کند.

* مَنْ اَطاعَ الواشِیَ ضَیَّع الصَّدِیقَ؛ هر کس به حرف سخن چین گوش کند، دوست خود را از دست می دهد.

* اِذا کَثُرَتْ ذُنُوبِ الصَّدیقِ قَلَّ السُرورُ بِهِ؛ وقتی که خطا و گناهان دوست زیاد شود از میزان دلخوشی به او کاسته می شود.

***************************

* در کنار همه القابی چون ابوتراب و اسدالله و سیف الله و.... که جلوه حماسی حضرت مولا را تداعی میکنند،" رنجور دردستان " هم به طرز غمناکی به دل می نشیند! این یعنی ولی خدا بر زمین باشی و قدرت الهی هم در دست داشته باشی، اما درددلت را به چاه بگویی! سلام بر تو ای مقتدر ترین مظلوم......

**چو بشکفد ز لبت غنچه های پاک دعا *** تو را به فاطمه(سلام الله علیها) سوگند التماس دعا

یا علی مدد


 
 
 
نویسنده : امین - ساعت ۳:۳٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٧ شهریور ۱۳۸٩
 

کد درسهای دکتر عزت ملا ابراهیمی تغییر کرده و برای همینه که همه مشکل پیدا

کردند

کدهای جدید رو تقدیمتون میکنم:

۴١٠٨٣٣۴

۴١٠٨٣٣۵

این هم کد درس فارسی عمومی که ارائه شد:

۴١٢٠٠٢٩


 
 
میلاد امام حسن(ع)
نویسنده : خاتون - ساعت ۸:٢٤ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸٩
 

 

 

مسیر عشقبازان سوی یار است

زمین عشقبازی کوی یار است

به هر جان بنگری بینی خدا را

که دائم در تجلی روی یار است

اگر دعوت شدی در این ضیافت

زیمن مقدم نیکوی یار است

شب قدری که قرآن گشته نازل

همه قدرش زعطر بوی یار است

اگر دلها در این شبها خدایی است

بدان ماه مبارک مجتبایی است

حسن سرمایه ی زهرا و حیدر

مبارک سوره ی قرآن داور

دلیل برکت نسل محمد

حسن زیباترین تفسیر کوثر

پس از جد و اب و ام، مجتبی هست

برای چهارده معصوم، سرور

زیا محسن اگر حاجت بخواهی

قسم براو بده، با دیده ی تر

بود نزد خدایش آبرو دار

به نام او گنه از دوش بردار

خدا را شکر نامت بر لب ماست

که نام تو صفای مکتب ماست

حسینت بر تو ما را رهنمون است

رسیدن بر تو اوج مذهب ماست

اگر اهل مناجات خدایی

نگاه تو صفای هر شب ماست

نه که امشب، تمام عمر سوگند

حسن جان یا حسن جان یارب ماست

 

دوچشمت از گدا خسته نباشد

درت بر سائلان بسته نباشد

نبی هنگام دیدار تو، مدهوش

که دیدار تو از سر می برد هوش

بدی دیگران و خوبی خود

کنی با حسن خلق خود فراموش

ادب سازی کنی، در کودکی هم

به نزد مرتضی هستی تو خاموش

بود عمری که از زهرا بخواهیم

کند ما را به راه تو کفن پوش

اگر از نام ثاراله مستیم

رهین لطف و احسان تو هستیم

تو قرآن کریم و راستینی

خداوند کرم روی زمینی

تمام سوره ی المومنونی

که فرزند امیرالمومنینی

زتو کم خواستن نوعی گناه است

تو دست باز رب العالمینی

تو آنی که بدون شک بگویم

حسین و کربلا می آفرینی

تو با صلحی که اندر کوفه کردی 

مسیر عشق را مکشوفه کردی

الا ای که به هر دوران غریبی

نشان تو بود، جانان غریبی

معاویه تو را بهتر شناسد

که تو در لشگر یاران غریبی

زیارتنامه هم حتی نداری

قسم بر تربت ویران غریبی

امام دوم خانه نشینی

زنامردی نامردان غریبی

تو کودک بودی و غربت کشیدی

تو مادر را به خاک کوچه دیدی

 

 


 
 
برنامه ترم جاری گروه ادبیات عرب
نویسنده : امین - ساعت ۱٠:۳٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸٩
 

ماده درسی

   کد ارائه درس

  تعداد واحد

     استاد

روز تشکیل کلاس

ساعت تشکیل کلاس

علوم بلاغی 1

4108133

        4

دکتر غلامعباس   رضایی

    یکشنبه

   سه شنبه

      12 – 10

       12 - 10

متون نظم و نثر دوره عباسی

4108269

        4

دکتر عزت

ملا ابراهیمی

    یک شنبه

    چهار شنبه

       15 – 13

        12 - 10

تاریخ ادبیات دوره عباسی

4108264

         2

دکتر عزت

ملا ابراهیمی

   چهارشنبه

       10 - 8

زبان تخصصی 2

4108102

        2

دکتر شهریار نیازی

    یکشنبه

       17 - 15

نامه نگاری و خلاصه نویسی

4108279

        2

دکتر معصومه شبستری

*    دوشنبه

         15 – 13

        10 - 8

قرائت متون عرفانی

4108142

       2

دکتر محمدحسن فوادیان

     سه شنبه

       15 - 13

انشاء 2

4108240

        2

       گروه

    دوشنبه 

          10 - 8

انشاء 3

4108028

        2

دکتر حیدری

     شنبه

        10 - 8

متون نهج البلاغه

4108278

        2

دکتر محمدحسن فوادیان

     سه شنبه

         10 - 8

زبان عمومی

4120025

        3

     آموزش

    یکشنبه

    سه شنبه

          10 – 8

           10 - 8

 

 

 

 

 

 

 

*درس نامه نگاری و خلاصه نویسی 2 واحدی است بنابراین اختیار با دانشجو است که در کدام یک از ساعات روز دوشنبه این درس را بگذراند.

یکی از دوستان عزیز کد درس فارسی عمومی رو میخواست، متاسفانه این ترم این درس ارائه نمیشه !

بعضی از درسهایی که در این پست قرار دادم رو بسیاری از ما گذروندیم و فقط جهت اطلاع کسانی گذاشتمش که هنوز نگذروندند.

امیوارم انتخاب واحد موفقی داشته باشین.

.......................................................................................

دوستان در خواست داده بودند کد چند درس عمومی دیگه هم ارائه کنیم، سمعا و طاعتا:

اخلاق اسلامی: 4120001    2واحد    

ریشه های انقلاب اسلامی : 4120003  2واحد

جمعیت و تنظیم خانواده: 4120035   1 واحد

متون اسلامی: 4120032  2 واحد

 

 


 
 
ماه رمضان-روزه-فواید روزه
نویسنده : مبینا - ساعت ۱:۳٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸٩
 

 

 

به نام خدا

حکومت غرايز و شهوات بر انسان خطرناکترين حکومتهاست و آدمي را اسير و بي اختيار ميسازد و به پستي و رذالت ميکشاند. مبارزه با سلطه شهوات نفس که در اسلام جهاد اکبر ناميده شده به پايمردي و اراده اي استوار نياز دارد.

نقش روزه در تقويت اراده

انسان با روزه داري که، امساک در خوردن و آشاميدن و خود داري از برخي چيزهاي ديگر است در واقع با خواهشهاي خويش ميجنگد و در برابر غرايز خود مقاومت ميکند، تمرين اين عمل اراده و تصميم را در انسان نيرومند ميسازد و جان را از قيد حکومت و سلطه هوسها و خواهشها ميرهاند. پيشوايان اسلام فرموده اند: «افضل الناس من جاهد هئاه و اقوي الناس من غلب هواه»

بهترين مردم کسي است که با هواي نفس مبارزه کند و نيرومند ترين انان کسي است که بر آن پيروز شود. پس روزه داران بهترين مردمند چرا که با خواسته هاي نفساني مبارزه ميکنند و اگر با مراقبت و کوشش از روزه خويش اين بهره را بگيرند که بر نفس خود مسلط شوند از نيرومند ترين مردم نيز خواهند بود.
روزه و بويژه روزه يکماهه رمضان موجب ميشود که حکومت شهوات و اميال شيطاني جاي خود را به حکومت تقوي و پيروي از دستورات الهي بدهد و تيرگي و هوسها و شهوات در جان آدمي به نورانيت و روشني باطن تبديل شود. در سايه همين صفا و پاکي حاصل از روزه است که روزه دار با خود آگاهي نه تنها دهان و شکم را از خوردن و آشاميدن که دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضاي خويش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه ميدارد و ميتواند به آن درجه از تقوي نايل آيد که حتي از انديشه و فکر گناه نيز دوري گزيند و اين اوج نورانييت روزه است.

امير مومنان علي عليه السلام نيز به همين مرتبه اشاره ميفرمايد: «صيام القلب عن الفکر في الاثام افضل من صيام البطن عن الطعام» روزه دل از انديشه گناهان برتر از روزه شکم از خوردن و آشاميدن است. و البته اين بدان معنا نيست که ظاهر روزه و امساک از خوردن و اشاميدن را رها کنيم بلکه لازم است به ان اکتفا ننماييم و همراه با آن بکوشيم که به نتايج معنوي روزه نيز برسيم.

خوشبختانه با انقلاب مقدس اسلامي هم در ملت و جوانان ما تحولي چشمگير بوجود آمد و هم مراکز فساد و تباهي از ميان برداشته شد و شايسته است که از اين پس بکوشيم نتايج معنوي پر ارزش تري از روزه کسب کنيم. باري صفا و پاکي حاصل از روزه و خود داري و پرهيز کاري روزه دار همچون سپري است که روزه دار را از اتش عذاب الهي که مولود گناهان است مصون ميدارد. پيامبر عزيز اسلام (ص) فرمودند: «الصوم جنه من النار» روزه سپري است که روزه دار را از آتش جهنم حفظ ميکند.

روزه و صبر

«صبر» از خصايلي است که در اخلاق اسلام بر آن بسيار تأکيد شده است ، انسان مسلمان در زندگي فردي و اجتماعی خويش در راه هدفهايي مبارزه ميکند و با مشکلاتي نيز روبرو است بدون خصلت صبر، پيروزي بر مشکلات و رسيدن به هدفها آسان نيست . صبر و مقاومت بر نيروي پايداري انسان ميافزايدو اراده را توانا ميسازد هيچ جامعه اي اگر تحمل ناگواريها را نداشته باشد بر مشکلات خويش و بر دشمنان خويش نميتواند پيروز گردد. با صبر و مقاومت است که ميتوان به به پيکار ستمگران رفت و دست استعمار گران را کوتاه نمود و روزه – بويژه در روزهاي گرم و طولاني تابستان که فشار تشنگي طاقت فرسا ميشود بطور چشمگيري به انسان صبر و مقاومت ميبخشدو تحمل رنج و سختي را بر آدمي آسان ميسازد.

قرآن کريم با توجه به همين اثر که از روزه به صبر تعبير کرده است : و استعينوا بالصبر و الصلوه ......... از صبر (روزه ) – و نماز کمک بگيريد.........

امامان معصوم ما عليهم السلام «صبر» را در اين آيه به روزه تفسیر کرده اندو پيامبر گرامي (ص) نيز ماه رمضان را ماه صبر ناميده اند: «شهر الصبر و ان الصبر ثوابه الجنه» (رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است) و امام صادق عليه السلام نيز بهمين ويژگي روزه اشاره فرموده است: هر گاه براي کسي حادثه اي جانکاه پيش آمد روزه بگيرد که خدا فرموده است « و استعينوا بالصبر و الصلوه».

روزه وقناعت

اسلام بر خلاف مکاتب مادی شرق و غرب