Redirect Code

Page has moved

Redirector Code

دانشجویان رشته ادبیات عرب دانشگاه تهران ورودی 1387

پیر طریقت گفت:
نویسنده : خاتون - ساعت ۱٠:٠٥ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ شهریور ۱۳۸۸
 

الهی

از جود تو هر مفلسی را نصیبی است ،از کرم تو هر دردمندی را طبیبی است ،ار سِعَت رحمت تو هر کسی را بهره ایست

الهی

بر سر هر مؤمن از تو تاجیست ،در دل هر محب از تو سراجیست  ،هر شیفته ای را با تو سروکاریست ،هر منتظری را آخر روزی شرابی و دیداریست

الهی

از نزدیک نشانت می دهند و برتر از آنی ،وز دورت می پندارند و نزدیکتر از جانی

الهی

همه از حیرت به فریادند ،و من به حیرت شادم ،دریغا روزگاری که نمی دانستم که لطف ترا دریازم

 


 
 
بمناسبت سالگرد شهدای 16 سپتامبر
نویسنده : امین - ساعت ٦:٥۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ شهریور ۱۳۸۸
 

با عرض سلام خدمت بازدیدکنندگان محترم وبلاگ خصوصا همکلاسیان عزیزم. تصمیم داشتم این مطلب را روز 16 سپتامبر روی وبلاگ قرار دهم اما به دلیل گرفتاری های عدیده و درگیری با امتحانات نتوانستم این تصمیم را به درستی عملی کنم. بنابراین از شما خوانندگان گرامی خصوصا همکلاسیهای عزیزم خواهش میکنم هنگام خواندن این مطلب خود را چهار روز به عقب ببرید تا حال و هوای 16 سپتامبر 1982 در شما به وجود آید  تا این مقاله اثرگذاری خود را داشته باشد. روزی که طعم تلخ آن از یاد هیچ مسلمانی نخواهد رفت. جنایت خونین صبرا و شتیلا. شاید پیش خود بگویید مگر میشود آن جنایت را توصیف کرد و شاید هم بگویید چرا باید آن خاطرات تلخ را دوباره زنده کرد. اما حقیر احساس میکنم با قرار دادن این مقاله در حد توانم، اندک وظیفه ای را نسبت به همکیشان مسلمانم ادا میکنم. اما پیش از آنکه به شرح گزیده ای از آن ماجرای اسفبار بپردازم بر خود لازم میبینم با استمداد از کتابها و منابع بسیار در خصوص چیستی و ماهیت صهیونیسم توضیحاتی ارائه کنم که ذهن شما خوانندگان گرامی را نسبت به این موضوع بیش از پیش روشن کند. 


 
 
روز قدس در کلام امام خمینی (ره)
نویسنده : خاتون - ساعت ۱٠:٤٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٤ شهریور ۱۳۸۸
 

 

فلسطین مظهر مظلومیت و نشانه آشکار تجاوز به حقوق یک ملت است، تجاوزی که از تمامی‌ابعاد جنایت علیه بشریت از نقض آزادیهای فردی تا قتل‌عام افراد بی‌گناه و بی‌پناه را در بر گرفته است. بروز چنین ستم‌های آشکاری علیه یک ملت مظلوم و بی‌پناه سبب شده تاتمامی انسان‌های آزاده و آزاداندیش جهان در هر فرصت ممکن ، فریاد حمایت از این ملت مظلوم را سر داده و از هر فرصت ممکن برای کاهش آلام فلسطینیان استفاده کنند. امام‌خمینی(ره) نیز از آغاز قیام خویش در پانزده‌خرداد ‪ ۱۳۴۲و عهده‌داری زعامت امت خداجوی ایران در هر فرصت ممکن همراه با تمامی مسلمانان آزاده جهان، صدای مظلومیت این ملت را به گوش جهانیان رساندند. دفاع از حقوق ملت فلسطین و تلاش برای محو و نابودی رژیم صهیونیستی به عنوان غده‌ای سرطانی در میان کشورهای اسلامی منطقه اهدافی‌رفیع در ایدئولوژی مبارزاتی حضرت امام (ره) بود ، اهدافی که در تمامی دوران تبعید و مبارزه با رژیم شاه ثابت بوده ، ایشان در سال‌های مبارزه همواره اسراییل را غده سرطانی منطقه دانسته و برای نابودسازی آن خواهان حرکت و قیام امت اسلام بودند. تاکید امام‌ (ره) بر لزوم نابودسازی اسراییل از طریق برپایی قیام مردمی و حرکت توده‌ها که ریشه در اعتقاد مبارزاتی اسلام داشت ، زمانی مطرح می‌شد که بسیاری‌از کشورهای عربی به‌دنبال مبارزه‌ازطریق تاکیدبر ناسیونالیسم عربی بودند،اندیشه‌ای که طی‌سه‌دهه از اشغال‌آشکار فلسطین‌توسط رژیم صهیونیستی نتوانسته بود تغییری در ماهیت این رژیم ایجاد کرده و حتی سبب شکست‌های گسترده‌ای در میان اعراب شده بود. درچنین‌فضایی که برای بسیاری از سیاست‌مداران خاورمیانه به‌دلیل شکستهای پیاپی، مبارزه با اسراییل عملی غیرممکن به‌شمار می‌رفت و هیچ یک از کشورهای خط مقدم دیگر اندک اعتقادی به امکان نابودی رژیم صهیونیستی نداشتند، امام خمینی (ره)با ارایه اندیشه حرکت توده‌ها درجهت نابودسازی قدرتهای طاغوتی ، استعماری و استکباری روحی جدید در کالبد امت اسلام دمیدند. در طلیعه غلبه خون بر شمشیر در ایران و پیروزی انقلاب اسلامی‌حضرت امام خمینی (ره) در ماه‌مبارک رمضان ‪ ۱۳۵۸در پیامی برخاسته از ایدئولوژی مبانی فریاد اسلام ناب محمدی (ص) جمعه آخر این ماه را به عنوان روز جهانی قدس تعیین و از همه مسلمانان جهان دعوت کردند تا در این روز فریاد مظلومیت و حق‌طلبی ملت مظلوم فلسطین را به گوش تمامی جهانیان برسانند. ایشان در این پیام فرمودند :" روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد، روز قدس روز حیات اسلام است، من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص) می‌دانم."

 چنین بیان رسا و محکمی راه مبارزه با رژیم صهیونیستی را در مقابل دیدگاه تمامی مسلمانان جهان قرار دارد ، تاکید امام (ره) بر خطر رژیم صهیونیستی برای اسلام و مسلمین و به کارگیری تعبیر احیای اسلام ناب سبب شد تا همه مسلمانان با درک اهمیت روز قدس از این حرکت به عنوان فریضه‌ای دینی یاد کرده و در آن مشارکت کنند. آغاز حرکت روز جهانی قدس در جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای اسلامی موجی از امید را در میان فلسطینیان زنده ساخت و دیری نپایید که فریاد مسلمانان در اقصی نقاط جهان اسلامی قلبهای ناامید در سرزمین‌های خط مقدم و در داخل سرزمینهای اشغالی را با وعده پیروزی قریب الوقوع گرم کند. دیرزمانی نگذشت که حرکت توفنده ملت مسلمان ایران و ملتهای آزاده دیگر جهان اسلامی موجی از حرکت توده‌های دربند در سرزمینهای اشغالی را پدیدآورد، تاکیدات امام راه‌حل(ره) بر مساله فلسطین که پس از ایشان از سوی مقام معظم رهبری ادامه یافت ، سبب شده تا هر سال بر اوج و شور برپایی روز جهانی قدس افزوده شود. موضع سازش ناپذیر مقام معظم رهبری همواره امید رهایی را در دل ملت فلسطین زنده نگاه داشته ، ایشان در این مورد فرموده‌اند : " مساله فلسطین برای ما یک مساله تاکتیکی نیست ، حتی یک مساله صرفا سیاسی و استراتژیک هم نیست، یک موضوع اعتقادی است و واجب بر همه مسلمین که برای برگرداندن وطن اسلامی جهاد کنند." پرچم نصرت اسلامی را که امام راحل(ره) برافروخت و سلف صالح او نیز آن را برافراشته نگاه داشته،اینک در دستهای تمامی جوانان و نوجوانان فلسطینی در احتراز است و می‌رود که این ملت باالهام‌گیری از راه و اندیشه امام‌خمینی (ره) پیروزی ابدی بر دشمنان اسلام را رقم زند.


 
 
این چهار نفر را هم دعا کنیم!!!
نویسنده : منتظر المهدی(عجل الله) - ساعت ٥:٤۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ شهریور ۱۳۸۸
 

 در آستانه لیالی قدر برای این چهار نفر می نویسم ؛ شاید در اوضاع و احوال شلوغ این روزها و در بین هیاهوی های هیچ و پوچ ، یادمانی باشد برای این فراموش شدگان!!!

یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلاتَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا یَیْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ (یوسف- 87)
ای پسرانم! بروید و از یوسف وبرادرش جستجو کنید و از رحمت خدا مایوس نشوید که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس مى‏شوند!

خرداد ماه سال  1361 ، بیروت‌ مظلومانه‌ در زیر گام های‌صهیونیسم‌، شاهد واقعه‌ای‌ بس‌ تلخ‌ بود.

بدن ‌ظریف‌ کودکان‌ لبنانی‌ را، زیر شنی‌های ‌تانک‌ له‌ ساختند، پدران‌ را تیرباران‌کردند و مادران‌ را آواره‌ کوه‌ وبیابان‌.

زمانی‌ بود که‌ خبرفتح‌خرمشهر، ماهواره‌، گیرنده‌ها و فرستنده‌های‌ خبری‌ استکبار را شوکه‌ کرده‌ و از کار انداخته‌ بود؛ سعی‌داشتند سکوت‌کنند،
همان‌گونه‌ که‌ یک‌ماه‌ تمام،‌ درطی‌ عملیات‌ ‌بیت‌المقدس ‌خفقان‌گرفته‌ بودند.

قدس‌، اولین‌قبله‌ مسلمانان‌، بهترین‌نقطه‌فشار بود. مردم‌ مسلمان‌لبنان‌ که‌ از پیروزی‌ جمهوری‌اسلامی‌ ایران در فتح‌خرمشهر شادمان‌ بودند، قربانی‌این‌توطئه‌ شدند.

صهیونیسم‌جهانی‌ همه‌ نیروهایش‌ را به‌سوی‌ لبنان‌ گسیل‌کرد. وجب‌به‌وجب‌ خاک‌لبنان‌، ازجنوب‌ تا بیروت‌، از اقلیم‌التفاح‌ تا ضاحیه‌بیروت‌، از جبل‌عامل‌ تا قلب‌بیروت‌، ازخون‌ مظلومان‌ سرخ‌شد.
دشمن‌صهیونیستی‌ با این‌ تهاجم‌ قصد آن‌ داشت‌ تا هم‌ خبر پیروزی‌رزمندگان‌‌اسلام‌ و شکست‌ وسیع‌ بعث‌عراق را تحت‌الشعاع قراردهد، هم به اهداف نظامی خویش دست‌یابد.

اما در این میان.....

برای‌ راه‌یابی‌ چگونگی‌ مقابله‌ با این‌ توطئه‌ استکبارجهانی‌، گروهی‌ از ایران‌ عازم‌‌لبنان‌ شدند. دراثنای‌ این‌ سفربود که‌ هیئت‌ چهارنفره‌ دیپلماتیک‌ ایران‌ در روزچهاردهم‌ تیرماه‌ سال‌ 61 که اتفاقاْ مصادف با ماه مبارک رمضان بود عازم‌ بیروت‌ شدند تا با تهیه‌ گزارش‌ کاملی‌ از اوضاع‌ این‌ شهر اشغال‌‌شده‌، دوباره راهی ‌ایران‌ شوند.

 متاسفانه‌ در آن‌ روز، مزدوران‌ فالانژ اسرائیل‌ مسیر آنان‌ را سدکرده‌ و با وجود مصونیت‌سیاسی ‌دیپلمات‌های‌‌ایرانی‌، آنان‌ را به‌‌اسارت‌ درآوردند‌.

اسارتی که تاکنون باگذشت 27 سال ازآن فاجعه، هیچ‌خبری از آنان نشده‌است.

خانواده‌های‌ این‌ چهارگروگان ‌مظلوم‌ایرانی‌، بیست و هفت سال است‌
که‌ چشم‌ به‌راه ‌آزادی‌ عزیزان‌خویشند.

از این‌میان‌، پدر ومادر کاظم‌ اخوان‌ خبرنگار وعکاس‌ ربوده‌شده‌، آرزوی‌دیدارفرزندشان‌ را باخود به‌ سینه‌سردخاک‌ بردند.

فرزندخردسال‌ آقای‌ سیدمحسن‌ موسوی‌، اکنون جوانی‌برومند است‌ که‌ معصومانه ‌بیست و هفتمین ‌سال‌ فقدان‌ سایه‌پرمهر پدر را برسرش‌تجربه‌می‌کند.

خانواده تقی‌ رستگارمقدم‌ ‌نیز، سال‌هاست‌ به‌سان‌ شمع‌ درفراق‌ فرزند اسیرشان‌، بی‌صدا و صبور، می‌سوزند و آب‌می‌شوند.

و بالاخره‌... درخانه‌ای‌ کوچک‌ وقدیمی‌، در محله مولوی‌ تهران‌،
مادرسالخورده‌ و رنج‌کشیده‌ علمدار رشید فتح‌خرمشهر، حاج‌احمد متوسلیان‌ ، دردمندانه‌ چشم‌به‌راه‌ دریافت‌خبری‌ از یوسف‌گم‌گشته‌ خویش‌است‌.

و همچنان روزها می گذرد!

 روزهای بی خبری ، روزهای غربت و روزهای چشم انتظاری

و به امید آمدنشان در این شبهای استجابت دعا برای آنان هم دعا کنیم و از خداوند متعال بخواهیم ۴ یوسف ایرانی ما را از چنگال گرگ صفتان صهیونیسم رهایی بخشد.

در لیالی قدر این چهار نفر را از یاد نبریم....

یا حق...


 
 
لیالی قدر
نویسنده : مسلم سلیمانی - ساعت ۱۱:٠٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ شهریور ۱۳۸۸
 

شب قدر است بیا قدر بدانیم کمی                                                    

                     خانه دل ز گناهان بتکانیم کمی

شعله افتاده به ملک دلم از فرط گناه                                                

                              دوست را از دل این شعله بخوانیم کمی

روح را صیقل آیینه دهیم از دل و جان                                                 

                     آه را تا ملکوتش برسانیم کمی

عهد بستیم و شکستیم بسی کاش! که ما                                        

                    بر سر عهد وفادار بمانیم کمی

پوشه از بار گناهان شده پر حجم بیا                                                   

                             رمضان است به آتش بکشانیم کمی

نگذاریم زبانه بکشد دوزخمان                                                          

                             بنشینیم و به اشکش بنشانیم کمی

بنشانیم نهالی به امید ثمری                                                     

                             چشمه از چشم به پایش بدوانیم کمی

و ارادت بنماییم و بگوییم " الغوث "                                                    

                        ناله را تا به فلک باز رسانیم کمی

 


 
 
شب قدر
نویسنده : خاتون - ساعت ۱٢:۳٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٧ شهریور ۱۳۸۸
 

 

 

  - ما قرآن را، در شب قدر، فرو فرستادیم.

     تو شب قدر را چگونه شبی می دانی؟

     شب قدر، از هزار ماه بهتر است.

     در آن شب فرشتگان و روح (جبرئیل)، به اذن خدا، همه فرمانها و سرنوشتها را فرود می آورند.

     آن شب، تا سپیده دمان، همه، سلام است و سلامت.

 

     آیا کدامین شب؟

     این امر بزرگ چیست؟ و این شب کدام است؟

     آن شب فرخنده، که قرآن فرود آمده است، چه شب است؟

     آن شب که از هزار ماه بهتر است، کدام لحظات گرانقدر است؟

     آن شب، که فرشتگان فرود می آیند، و روح (جبرئیل)1 نیز فرود می آید، کدامین است؟

     آن شب، که فرمانها و تقدیرها را به زمین می آورند، و بر طبق حکمت بر می نهند، و معین می دارند؟

     آن شب، که تا سپیده دمان، همه آنات و لحظات آن، درود است و سلام، و رحمت است و سلامت، و ایمنی است و فرخندگی؟

     این واقعیت بزرگ، که با "فعل مضارع" بیان شده است، و استمرار را می رساند چیست: "تنزل الملائکه و الروح " فرشتگان و روح، همی فرود آیند، و همی فرود آیند، به کجا؟

     آری، فرشتگان و روح، در هر سال، در شب هنگام "قدر" پیوسته فرود آیند، و به "اذن خدا"، هر "امری" و "تقدیری" را فرود آورند این امر چگونه است؟ این فرشتگان نزد چه کسی می روند، و فرمانها و تقدیرها را به چه کسی می سپارند؟ آنجا که روح بزرگ فرود می آید کجاست؟ و آن آستان مقدس، و مطلع نور، و مرکز ناموس، که "کل امر"، به همراه فرشتگان، به جانب آن فرود آورده می شود، کدام آستان است؟ در شب قدر، فرودگاه فرشتگان آسمان، در کدام سرمنزل قدس، و مهبط مطهر است؟

 

 خداوند تبارک و تعالى با نزول سوره اى خاص، شب قدر را به مردم معرفى فرموده است. در دو آیه این سوره مبارکه فرموده است: قرآن در شب قدر نازل شده و فرشتگان در آن شب فرود مىآیند. سپس افزوده است: شب سلامت است. و فرموده است: عمل صالح در او، برابر با عمل صالح در طول هزار ماه است. فردى به امام باقر (ع) عرض کرد: مراد و مقصود از اینکه شب قدر بهتر از هزار ماه است چیست؟ حضرت فرمودند: ((والعمل الصالح فیها من الصلاه والزکاه و انواع الخیر خیر من الف شهرلیس فیها لیله القدر)) (1)؛ کار شایسته از قبیل نماز و زکات، صدقات و انفاقات و، انواع خوبى ها در آن شب برتر از هر کار شایسته اى است که در مدت هزار ماه که شب قدر در آن نیست، انجام شود. اگر کارهاى نیک بندگان و چند برابر پاداش آن تاثیرى در مقدرات و سرنوشت افراد در شب قدر ندارد، از گفتن و دانستن آن چه سودى عاید بندگان مى شود؟ اگر نزول قرآن در شب قدر و بیان کردن این مطلب، سود و زیانى را متوجه هیچ کس نمى کند، چه انگیزه اى در اعلام این شب نهفته است؟ اگر دانستن نزول فرشتگان، در نتیجه تلاش افراد سودمند نباشد، چرا باید مردم در جریان آن باشند و دانستن آن چه گره ای از کار بندگان مى گشاید؟ مى دانیم که کار بیهوده حتى از افراد عادى و معمولى پسندیده نیست، چه رسد به پروردگار آسمان و زمین که هیچ کارى را بدون حکمت و مصلحت انجام نمى دهد. حکمت معرفى شب قدر به عنوان شبى که قرآن در آن نازل شده و شبى که مقدرات در آن سامان داده مى شود، این است که بنده سرنوشت و مقدرات خویش را به قرآن پیوند بزند و آن را سرمشق و سرچشمه فکر و عمل خویش قرار بدهد،اگر کردارش موافق با قرآن و در جهت آن باشد، عمل کننده به آن سعادتمند است واگر خداى نکرده مخالف با قرآن باشد، فاعل آن شقى خواهد بود.


 
 
میلاد امام حسن مجتبی (ع)
نویسنده : خاتون - ساعت ٩:٠٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸
 

 

میلاد با سعادت

 دومین اختر آسمان امامت و  ولایت سبط اکبر- پور حیدر- کریم اهل بیت

امام حسن مجتبی ع به همه رهروان راهش و

بر عاشقان امامت و ولایت تهنیت و مبارک باد


 
 
آرزو های دراز و مصادیق قرآنی
نویسنده : خاتون - ساعت ۱٠:۳٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ شهریور ۱۳۸۸
 

١- واذکروا اذ جعلکم خلفاء من بعد عاد و بواکم فى الارض تتخذون من سهولها قصورا و تنحتون الجبال بیوتا فاذکروا آلاء الله و لاتعثوا فى الارض مفسدین (سوره‏اعراف،آیه‏74)

2- اتبنون بکل ریع آیة تعبثون × و تتخذون مصانع لعلکم تخلدون (سوره‏شعراء، آیات‏129و128)

3- ینادونهم الم نکن معکم قالوا بلى و لکنکم فتنتم انفسکم و تربصتم و ارتبتم و غرتکم الامانى حتى جاء امر الله و غرکم بالله الغرور (سوره‏حدید،آیه‏14)

4- الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهم لذکر الله و ما نزل من الحق و لایکونوا کالذین اوتوا الکتاب من قبل فطال علیهم الامد فقست قلوبهم و کثیر منهم فاسقون (سوره‏حدید،آیه‏16)

5- ذرهم یاکلوا و یتمتعوا و یلههم الامل فسوف یعلمون (سوره‏حجر،آیه‏3)

6- ام للانسان ما تمنى × فلله الآخرة و الاولى (سوره‏نجم،آیات‏24و25)

7- ویل لکل همزة لمزة × الذى جمع مالا و عدده × یحسب ان ماله اخلده (سوره‏همزه، آیات‏1تا3)

8- ان الذین ارتدوا على ادبارهم من بعد ما تبین لهم الهدى الشیطان سول لهم و املى لهم (سوره‏محمد،آیه‏25)

ترجمه

1- و به خاطر بیاورید که خداوند شما را جانشینان قوم «عاد» قرار داد و در زمین مستقر ساخت که در دشتهایش، قصرها براى خود بنا مى‏کنید و در کوهها براى خود خانه‏ها مى‏تراشید! بنابراین نعمت‏هاى خدا را متذکر شوید و در زمین به فساد نکوشید.

2- آیا شما بر هر مکان مرتفعى نشانه‏اى از روى هوا و هوس مى‏سازید؟! - و قصرها و قلعه‏هاى زیبا و محکم بنا مى‏کنید، شاید در دنیا جاودانه بمانید؟!

3- (منافقان) آنها را صدا مى‏زنند «مگر ما با شما نبودیم؟! مى‏گویند «آرى ولى شما خود را به هلاکت افکندید و انتظار(مرگ پیامبر را) کشیدید و(در همه چیز) شک و تردید داشتید و آرزوهاى دور و دراز شما را فریب داد تا فرمان خدا فرارسید و شیطان فریبکار(نیز) شما را در برابر (فرمان) خداوند فریب داد!

4- آیا وقت آن نرسیده است که دلهاى مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل کرده است‏خاشع گردد؟! و مانند کسانى نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسمانى داده شد، سپس زمانى طولانى بر آنها گذشت و قلب‏هایشان قساوت پیدا کرد و بسیارى از آنها گنهکارند!

5- بگذار آنها بخورند و بهره گیرند و آرزوها آنان را غافل سازد ولى به زودى خواهند فهمید!

6- آیا آنچه انسان تمنا دارد به آن مى‏رسد؟! - در حالى که آخرت و دنیا از آن خداست!

7- واى بر هر عیبجوى مسخره کننده‏اى! - همان کس که مال فراوانى جمع آورى و شماره کرده(بى آنکه مشروع و نامشروع آن را حساب کند)! - او گمان مى‏کند که اموالش او را جاودانه مى‏سازد!

8- کسانى که بعد از روشن شدن هدایت‏براى آنها، پشت‏به حق کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است!


 
 
بهار قرآن
نویسنده : خاتون - ساعت ۸:٤۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸
 

 

 

در قر آن کریم از ماههای سال قمری، جز ماه رمضان، نام هیچ ماه دیگری نیامده است و این یکی از فضایل و امتیازات این ماه است. اجزای زمان و مکان، از نظر معنوی هیچ تفاوتی در ذات با یکدیگر ندارد، اما گاه به واسطه اموری،  چون یک مکان نظیر کعبه یا مساجد معین، یا یک زمان همچون ماه رمضان و بویژه لیله القدر، ارزش، اعتبار و اهمیت پیدا می کند و مبارک می گردد. درمیان ماهها، ماه رمضان،  شهر الله و ماه خداست، زمانی است که برای عبادت تعیین شده، مردم همه در آن عبادت می کنند و زمینه رشد و تکامل معنوی و تربیت استعداها و سیر و سلوک و تخلق به اخلاق عالی دراین ماه بیشتر فراهم است. درهای آسمانها به روی انسانها باز است. در این ماه، زمینه برقراری ارتباط بین زمین و آسمان فراهم می شود. در کلمات معصومین (ع)بارها ماه رمضان،  شهر الله نامیده شده است. مطابق نقل امام صادق(ع)، پیامبر گرامی اسلام فرمودند: ماه رمضان ماه خداست، ماهی است که در آن حسنات و کارهای خوب را چند برابر ثواب دهند.