Redirect Code

Page has moved

Redirector Code

دانشجویان رشته ادبیات عرب دانشگاه تهران ورودی 1387

اهداف نهضت عاشورا
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ٩:۳٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٩ دی ۱۳۸٧
 

٣.امر به معروف و نهی از منکر

در قرآن کریم و روایات اسلامی در اهمیت این دو فریضه و نقش اصلاحی آنها و زیان ها و مفاسد ترک آن دو تکلیف بسیار سخن گفته شده است و به عنوان برترین فریضه به شمار آمده که فرایض و احکام الهی دیگر در سایه امر به معروف و نهی از منکر قوام استواری می یابد. در صدر اسلام علم به این تکلیف مهم از سوی مسلمانان واگذاشته شد و مردم به خاطر ترس یا طمع از تذکره های زبانی واقدام های عملی در این راه کوتاهی کردند و در نتیجه دین به ضعف گرایید و فاسقان مسلط شدند.

امام حسین (ع) در ضمن بیان انگیزه های قیام خویش به این عنصر مهم اشاره می فرماید آنجا که می گوید:"ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر" یکی دیگر از درسهای نهفته در این سخن آن است که فریضه ی امر به معروف و نهی از منکر تنها در تذکراتی نسبت به بعضی از گناهان جزئی از سوی افراد عادی خلاصه نمی شود بلکه قیام بر ضد حکومت ستم و تلاش برای اصلاح ساختار سیاسی جامعه و تشکیل حکومتی بر اساس حق و قرآن نیز از مصادیق این امر است آنگونه که امام حسین (ع) حماسه عاشورایی خود را عبارت از همان دانست.

مرحله ی قبلی این فریضه آن است که انسان در درون دوستدار خوبی ها و معروفها باشد و از منکرات و مفاسد و گناهان بیزار باشد. این محیت و نفرت قلبی به زبان هم جاری می شود و در عمل هم تجلی می یابد. سالار شهیدان نسبت به مرحله قبلی چنین می فرماید:

هنگام وداع با قبر رسول خدا برای بیرون آمدن از مدینه   " اللهم و انی احب المعروف و اکره المنکر"

در یک مرحله جلوتر آن حضرت در بیان های صریح خویش یزید را مردی شراب خوار و فاسق و جنایتکار می داند و پیروان او را ملازمان شیطان و واگذارندگان طاعت خدا می شمارد و حکومت اموی را حرام کننده ی حلال و حلال کننده ی حرام معرفی می کند که بدعتها را زنده و سنتها را میرانده اند. با وجود این منکرات آشکار در سلطه حاکم شوریدن بر ضد او به عنوان نهی از منکر وظسفه است.

با این مبانی دینی است که امام بیعت با یزید را رد می کند و آن را مایه ی ننگ می داند و حماسه ی کربلا را پدید می آورد .

گر چه زبان های وابسته به خلافت حرکت مکتبی او را نوعی شورش و عصیان بر ضد خلیفه قلمداد کردند که مستحق سر کوبی بود ولی وارثان شهادت نباید پیام خون شهدای کربلا را از یاد ببرند. آنچه در زیارت نامه های امام حسین (ع) تاکید مکرر شده است که :«من شهادت می دهم که تم نماز و زکات را بر پا داشتی و امر به معروف و نهی از منکر کردی همه برای تبیین فلسفه ی قیام اوست تا رنگ مکتبی آن در هیاهوی تبلیغات دشمن گم و کمرنگ نشود. »

در زیارت نامه ی مخصوص آن حضرت است :"امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر"

پیروان فرهنگ عاشورا با الهام از حماسه ی پیوسته نبض پر حرکت جامعه ی انقلابی اند و نسبت به جریان امور و وضعیت فرهنگی و سیاسی حساسیت نشان می دهند و با حضور دائم در میدان امر به معروف و نهی از منکر عرصه را بر فساد آفرینان تنگ می سازند چون می دانند که عقب نشینی و سکوت در ایت جبهه پیشروی و گستاخی دشمنان حق و فسادگران در جامعه را به دنبال دارد . تذکر لسانی حداقل عمل به تکلیف در این گونه شرایط است و اگر این فریضه ترک و فراموش شود حدود الهی تعطیل شده و احکام خدا مورد تحقیر و استهراء قرار خواهد گرفت.

امام حسین (ع) در مسیر راه کربلا در خطبیه ای با اشاره به شرایط پیش آمده و اینکه دنیا دگرگون شده و معروف رخت بر بسته و به حق عمل نمی شود و از باطل دوری جسته نمی شود.

شوق خود را به لقاء خدا و مرگ شرافتمندانه ابراز می کند و زندگی در کنار ستمگران را مایه ی نکبت می شمارد و چنین شرایطی را زمینه ای مساعد برای قیام می داند .

سکوت در برابر ظلم و بدعت و انحراف منکری بود که در ان عصر رواج داشت و مردم از ترس جان یا بیم خطر ها و ضررها یا به طمع دنیا و دریافت زر و سیم در مقابل آشکارترین منکرات که در بالاترین سطوح انجام می گرفت اعتراض نمی کرند . قیام کربلا راه انتقاد از حکومت جور و اعتراض علیه ستم و قیام بر ضد طاغوت را گشود و از ان پس بسیاری از خون شهدای کربلا الهام گرفتند و مبارزات خود را مبتنی و مستند به نهضت حسینی کردند


 
 
اینجا غزه است!
نویسنده : منتظر المهدی(عجل الله) - ساعت ٢:۳٠ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٥ دی ۱۳۸٧
 

انسان آزاده سرت سلامت!

 اینجا انسانیت را سلاخی می کنند، دین داران جهان کجایید ؟

اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشید...!!!

بزدلان اعضای شورای همکاری خلیج فارس ! شما که برای تسلط و تصرف جزایر همسایه تان هر روز بیانیه صادر می کنید و به لاهه می رویید و حتی از قلب نام و جعل عنوان هم دریغ ندارید؛

 اینجا غزه است در قلب به اصطلاح امت عربی ، چشمتان روشن! نمی خواهید یک جلسه بگذارید و بیانیه ایی صادر کنید و از دوستان اسرائیلیتان خواهش کنید که فلسطینیها را ببخشند؟

 سازمان ملل، سازمانهای مدافع حقوق بشر !

 اینجا غزه است دارند سهم کودکان غزه از حقوق بشر را قسمت می کنند ،

 یونیسف نمی آیی؟ که نکند به کودکی کم برسد ؟؟؟!!!

 

 

سازمان کشورهای کنفرانس اسلامی! سر شما سلامت، نگران نباشید از خانواده ملوکانه شاهنشاهی کسی در این جمع نیست، آسوده بخوابید که دیگران بیدارند. 

قبله عالم به سلامت باشد ، ملک عبدالله و ملک های ریز و درشت دیگر! چشمتان روشن ، اینجا غزه است

کو ارتش آزادیبخش عربی ات ؟

 

 


 
 
به بهانه تدفین 5 شهید گمنام در دانشگاه تهران
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ٢:٤٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢۳ دی ۱۳۸٧
 

هنوز نمیدانم که شما میهمان مائید یا اینکه صاحب خانه هایی هستید که از سفر بازگشته اید. شاید به خاطر اینکه در چشم ما تاب دیدن نام پرنور شما را ندارد و در نظر ما گمنامید اما در آسمان در کهکشان شهادت؛ستاره ای به نام شماست.

اما مسلم است که ما ریزه خوار سفره ی شجاعت و غیرت شما هستیم.

 

 

تشییع شهدا

 

روز هشتم که آمدید ؛ حال و هوای اینجا طور دیگری بود. انگاردستی از غیب همه را به سوی شما حرکت میداد و برای استقبالتان به ما شور می بخشید.خصوصا اینکه افتخار خادمیتان را هم به ما داده بودید و ما بی طاقت لحظه دیدار بودیم.


 
 
اهداف نهضت عاشورا 2
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۱ دی ۱۳۸٧
 

٢.اصلاح

جامعه ای که از معیارهای اصیل دین و ملاک های ارزشی فاصله بگیرد فساد در پیکره ی آن ریشه می دواند و روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی و آنچه میان حاکم و ملت پیش می آید دچار انحراف از صراط مستقیم می شود. گسترش بی بند و باری و رواج ظلم و حاکمیت پول و حیف و میل بیت المال مسلمین و تعرض بی مورد نسبت به زندگی و مال و جان مسلمانان و نبودن امنیت و عدالت گوشه ای از این فساد اجتماعی است.

راه فساد زدایی نیز اقدام های اصلاحی برای متقاعد کردن مسئولان به رفتار عادلانه و اجرای دقیق قانون و عمل به کتاب و سنت است. این نوعی حرکت اصلاحگرانه است که امام حسین نیز در نهضت خویش آن را دنبال می کرد و بر اوضاع نابسامان اجتماع صحه نمی گذاشت و مهر سکوت برلب نمی زد. 


 
 
حسین ؛ خون خدا
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ۱:۳٩ ‎ب.ظ روز جمعه ٢٠ دی ۱۳۸٧
 

عرش رب هم به گمانم به عزاهست حسین
این چه سوگی است که درکرب وبلاهست حسین؟
زینب وطفل یتیمت همه درزنجیرند
این همه ظلم به یک طفل چراهست حسین؟
پایشان گشته پرازخون وبسی خون جاری است
کس ندانست دراین دشت بلاهست حسین
بودهفتادوتن بی سروافتاده به خون
نه به لب آبی ونه نان وغذاهست حسین
زینب وبی کسی اش خون به دل خونم کرد
بی توعمرهمه ی مابه هواهست حسین
غل وزنجیروغروب وغم آن شام بلند
تا به امروزوهمیشه سرپاهست حسین!!
زینب وشام غریبان وخرابات وسکوت
پادشه زاده وویرانه سزاهست حسین؟!
نعره هامی زنم ونیست سزاوار،سکوت
که دراین دشت سرازجسم جداهست حسین
خون نشان دادکه شمشیرنه سزاوارتراست
قدرت خون به دل تیرکجاهست حسین؟
دردلت نیست قراری و بدان ای"بی نام"
هرچه خواهی بطلب خون خداهست حسین

ازسروده های دوست عزیز آقای مسلم سلیمانی


 
 
برایت گریستم ...(ارسالی از سرکار خانم صالحی)
نویسنده : منتظر المهدی(عجل الله) - ساعت ۱۱:٠۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٩ دی ۱۳۸٧
 

تنها نه همچو شمع به پایت گریستم ..... هرجا که دست داد برایت گریستم

 در کربلای عشق تو دوشینه یک فرات ..... ای جان تشنه ام به فدایت گریستم  

هر جا که داد تشنه لبی پیش یار جان  ..... بر کشتگان کرب و بلایت گریستم  

در شام هجر از دل تنگ خرابه ام ..... هی ناله کردم و به عزایت گریستم

 هر جا که مرغ نوحه سرا نوحه کرد سر  ..... پرپرزدم من و به هوایت گریستم  

هرکس به سینه میزد و میگفت یا حسین(ع) .....  همراه او به زیر لوایت گریستم  

در راه شام همره یک کاروان اسیر  ..... بر آن سر ز جسم جدایت گریستم

 زمزم شدم ز گریه سر کوی ماتمت ..... دل سعی کرد و من به صفایت گریستم

  ای تشنه لب که آبروی عشق خون توست ..... بر خون تو به خون خدایت گریستم

  فردا که هیچ جز غم عشقت نمی خرند ..... شاها گواه باش برایت گریستم

(برگرفته از پایگاه سوره ی مهر)


 
 
اهداف نهضت عاشورا 1 (سرکار خانم دهقانی)
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ٤:٥۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٥ دی ۱۳۸٧
 
  1. ١- احیای کتاب و سنت

    امامان شیعه یکایک رسالت احیاگری دین را داشته اند و هر یک از مظاهر اسلام را که از یاد می رفته یا تحریف می شده است در چهره راستین و بی تحریفش می نمایانده اند . حتی در مورد امام زمان نیز تعبیر (محیی بشریت) و از بین برنده بدعت به کار رفته است .

    عاشورای حسینی برنامهای احیاگرانه نسبت به دین و جلوه های گوناگون آن بود تا در سایه بذل خون و نثار جان دین بر پا شود و سیره ی پیامبر(ص) سرمشق عملی مسلمانان گرددو عزت دین خدا به جامعه بازگردد. تلاش و برنامه های احیا گرانه ائمه معصومین و پیروانشان در احیاگری نسبت به اصل حادثه عاشورا و ارزش های آن و مقابله با سیاست دشمن در کتمان واقعه و مسخ جریان و به فراموشی سپردن خون های مطهر عاشورایی برنامه دیگری در راستای احیاگری دین است و پیامش ضرورت تبیین اهداف و روشنگری اذهان و زنده نگه داشتن شعائر و حماسه ها و یاد ها و خاطره ها است.


 
 
امیری حسین (علیه السلام) و نعم الامیر
نویسنده : منتظر المهدی(عجل الله) - ساعت ٩:٤٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٠ دی ۱۳۸٧
 

خواب دیدم در جوانی مرده ام

بی نهایت خسته و افسرده ام 

روی من خروارها از خاک بود

وای قبر من چه وحشتناک بود

 تا میان گور رفتم دل گرفت

قبر کن سنگ لحد را گل گرفت
بالش زیر سرم از سنگ بود

غرق وحشت سوت و کور و تنگ بود

خسته بودم هیچکس یارم نشد

زان میان یک تن خریدارم نشد
هر که آمد پیش حرفی راند و رفت

سوره حمدی برایم خواند و رفت

نه رفیقی، نه شفیقی، نه کسی

ترس بود و وحشت و دلواپسی
ناله می کردم ولیکن بیجواب

تشنه بودم در پی یک جرعه آب

ناگهان از ره رسیدند دو ملک

تیره شد در پیش چشمانم فلک
یک ملک گفتا بگو نام تو چیست

آن یکی فریاد زد رب تو کیست

ای گنه کار سیه دل،بسته پر

نام اربابان خود یک یک ببر

در میان عمر خود کن جستجو

کارهای نیک و زشت خود بگو

ما که ماموران حق داوریم

پس تو را سوی جهنم می بریم
 
عمر خود را ای جوان کردی تباه 

 نامه ی اعمال تو باشد سیاه

دیگر آنجا عذر خواهی دیر بود

دست و پایم بسته در زنجیر بود

ناامید از هر کجا و دل فکار

می کشیدندم به خفت سوی نار


 
 
نشانی تعدادی از مجالس عزاداری و سخنرانی در ماه محرم
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۸ دی ۱۳۸٧
 

برنامه تعدادی از مجالس عزاداری و سخنرانی در دهه اول محرم را در اختیار شما قرار میدهیم . امیدواریم اگر توفیق حضور در این مجالس را داشتید ما را از دعای خود محروم نفرمائید . ضمنا برنامه تعداد معدودی از هیئات هنوز وصول نشده است که به محض اطلاع اضافه خواهد شد.

1- بیت مقام معظم رهبری : از شب هشتم محرم به مدت چهار شب همراه اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت رهبر معظم انقلاب

2- آیت الله معظم شیخ مجتبی تهرانی : میدان بهارستان خیابان مجاهدین اسلام خیابان ایران کوچه ملکی

3- حضرت آیت الله خوشوقت : خیابان شریعتی نرسیده به طالقانی مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام به همراه مرثیه سرائی حاج سعید حدادیان از نماز مغرب و عشا


 
 
سلام ای سیاهی ؛ سلام ای کتیبه ؛ سلام نوحه و غم ؛سلام ای محرم.....
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۸ دی ۱۳۸٧
 

سلام ماه خدا ؛سلام ماه حسین؛ سلام ماه من !

از روزها پیش انتظارت را میکشیدم.72 روز؛40روز؛یک دهه.... واکنون تو آمده ای با همان عطر همیشگی.

همان عطر که امید حس آن مرا از محرم سال گذشته زنده نگه داشته است.

چقدر حس خوبی داشتم امروز صبح وقتی پیراهن مشکی و شال عزایم را برایت آماده میکردم ؛خوشحال بودم از اینکه یکبار دیگر خلعت نوکری بر تن میکنم و مفتخرم که نامم را بین سیاهپوشان تو مینویسند.

شنیده بودم که گوهر بی بدیل خلقت ؛ مادر داغدار اینروزها؛ صدیقه کبری (سلام الله علیها) سیاهپوشان فرزندش را به نام میخواند و سند نوکری برایشان امضا میکند.مثل هرسال ناخودآگاه به ذهنم آمد که:

من که لایق عشق تو نبودم ****  تو خودت لایقم کردی 

من که عاشقی بلدنبودم**** تو خودت عاشقم کردی

حالا تازه میهمانی شروع شده و من ریزه خور سفره تو ام

اما محرم!! تو را قسم به خون صاحبت ؛ به شال عزای منتقمش

بخوان مرا که تا هلالت در آسمان هست زائر ارباب شوم.

بسیار دیدم در  ودیوار حرم را ؛ هیچ جا ننوشته که گنهکار نیاید

سلام من را به ارباب برسان و بگو غلام بیچاره ی تو خواسته این پیام را به شما برسانم:

خورشید من به ذره خاکی نظاره کن

شب بی فروغ مرا پر ستاره کن

سوگند میدهمت بر بدن پاره پاره ات

پرونده ی گناه مرا پاره پاره کن


 
 
بیست و چهارم ذیحجه روز مباهله پیامبر اکرم با مسیحیان و سند افتخار شیعه
نویسنده : منتظر المهدی(عجل الله) - ساعت ۱٠:۱٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸٧
 

"فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسکُمْ ثُمَّ نَبْتهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَت اللَّهِ عَلی الْکذِبِینَ"

پس هر کس از دانشی که (درباره‏مسیح) به تو رسیده است ‏با تو به ستیز و محاجه بر خیزد (و ازقبول حق شانه خالی کند) بگو:بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم و شما فرزندان خود را وما زنان خود را بخوانیم و شما زنانتان را و ما نفوس خود رابخوانیم و شما نفوستان را پس لعنت‏خدا را بر دروغگویان قراردهیم

(سوره ی مبارکه ی آل عمران/ آیه 61)

نجران یکی از شهرهای منطقه حجاز است که در مرز یمن قرار دارد . در صدر اسلام، اهالی آنجا طبق آئین مسیحیت می ‏زیستند، تا اینکه در سال دهم هجرت، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله توسط خالد بن ولید اهالی آن منطقه را به اسلام دعوت فرمود و گروه بسیاری مسلمان شدند، ولی عده‏ ای نیز در کیش نصرانیت باقی ماندند.

به دنبال این حادثه، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نامه ‏ای به بزرگان نصارای نجران نوشت. آنان بعد از رسیدن نامه پیامبر صلی الله علیه و آله به هراس افتادند و بعد از مشورت با هیئتی مرکب از چهارده نفر و به سرپرستی سه کشیش به نامهای اهتم، عاقب و سید به مدینه آمدند.  


 
 
عشق است فقیری که تو حج فقرایی....
نویسنده : خادم الرضا (علیه السلام) - ساعت ۳:٢٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢ دی ۱۳۸٧
 

بــــاز هم گـــذار من به بـــارگاه تـــو فــتـاد

آمــد مرید مــرده دل،ای هشـتمیـــن مراد!

مـن ریزه خوار سفره ی کس جز شما نیم

لــطــفـت زیـاد دیده ام و کـی بـرم ز یـــــاد

گفتم به عاشقی که گدایی چه سان کنم؟

گفــتــا برو به ســوی او و بگــو یا اباالجـواد!

در مشهد مقدس نائب الزیاره و دعاگوی همه عزیزان هستم.

یا علی مدد.